tisdag 25 oktober 2011

Äntligen färdig!!!

Sammantaget betyg på hela kursen blir Godkänd (G). Det resultatet är ju särskilt stark utifrån förutsättningen att du läst på distans utan lektioner(men med hjälp till handledning via mail eller Skype).

Ja så var svaret i morse. Men Henrik har överklagat varför jag bara fick G. Av 19 frågor så hade jag 9 som var VG och tycker han som han skrev om förutsättningarna så tycker väl ändå jag att ett VG borde höra till sin plats. Men får jag inte det så är det inte hela världen. Jag missade ju ändå en HEL fråga i det andra provet. Jag är sååå nöjd att jag fixade detta på 10 veckor och inte 17 som var tänkt från början.

Provet kommer i nedre delen om ni klickar på länken.

Så idag ska det njutas ute i solen



Marknadsföring FE1204 Prov 2
1.  (G,VG, MVG) Jag fick VG


I marknadsplanen så ingår det flera olika steg, två av stegen är mål och strategi.
a) Varför är det viktigt att sätta och följa upp mål för ett företag
Ge exempel på ett mätbart respektive kvalitativt mål.
Svar: Att sätta upp mål kan ju vara hur lätt som helst. Vi ska vara störst om 5 år kan ju vem som helst säga. Men utan att ha rimliga mål går det ju inte. Vi måste alltså ställa oss frågan Vart ska vi?? och då kommer ju följd frågan hur kommer vi dit, alltså strategin. Svarar man på dessa 2 så har man kommit långt. Vet vi inte svaret på första så kan vi ju gå hem för dagen!!!  Strategin måste också vara relevant annars blir det ju mer att man chansar. Är man inom en viss bransch så kan ju marknaden ändras väldigt mycket.
Mätbart mål – Kronor och %. Budgeten är ju ett mätbart instrument.
Kvalivativa mål – Att vi ska vara bäst på marknaden inom det vi håller på med.


b) Beskriv också Porters olika konkurrensstrategier och ge exempel på företag som tillämpar var och en av dessa.
Svar:
1. Vilka fördelar för kunden ska vi satsa på? ( Sak vi vara billiga eller ska vi ha olika fördelar) 2. Vilken kundgrupp? (Massan eller Relationsmarknadsföring)
- Kostnadsöverlägsenhet(billigast) Willys, Ikea, H&M
- Differentiering (bättre än konkurrenten) Sony, Ikea, Volvo
- Fokusering (nisch) – (att inrikta sig på ett visst segment) Volvo lastvagnar, Toyota med sina hybridbilar.



        2.   (G, VG, MVG) Jag fick G, här saknades exempel på företag som satsar på P.   Tex ÖoB. Själv tycker jag väl IKEA är ett sådant företag.

           Vilka är de fyra klassiska konkurrensmedlem och vad menas med att det tillkommit ett femte.
           Ge exempel på företag som tillämpar var och en av dessa.

    Svar: Pris, Produkt, Plats, Påverkan, Personal. Det femte är ju personalen som med sin unika kunskap, serviceminded och stresstålighet ska kunna lyfta företaget till höjderna.
Företag: IKEA, El-giganten, Volvo, SKF?

        3.     (G.VG, MVG) Jag fick G. Här önskades lite mer utförande eller exempel. Slarv av mig!!
        Vad är skillnaden mellan massmarknadsföring och relationsmarknadsföring
   Ge exempel på hur ett företag kan arbeta med dessa inriktningar.

Svar: Skillnaden mellan dessa är att i Massmarknadsföring inriktar man sig mer åt massan, medans i Relationsmarknadsföring går man åt individen. Enligt vad jag hört och läst börjar fler och fler rikta in sig på Relationsmarknadsföring.

Företag: Företaget ger internmarknadsföring till personal och extern marknadsföring till kund. Personalen ger kundservice/kundvård till kund.


         4.     (G,VG) Jag fick VG, Bra gjort skrev han!!
       Beskriv och redogör för den klassiska kommunikationsmodellen
     Svar:
1.     Sändaren - Vem är det sänder?
2.     Budskap – Vad ska man säga, vad ska man förmedla?
3.     Medium – Var ska vi förmedla detta någonstans i vilken Reklam i vilket medium?
4.     Mottagaren/Kund? – till vem ska vi förmedla detta till. Till alla eller en viss målgrupp?
5.     Återkoppling – Vad blev resultatet av detta?



                5.     (G, VG) Jag fick VG 8 Klockrent skrev läraren!!
                     Nedan följer 3 annonser, bestäm målen med de respektive annonserna
                     Vilken målgrupp tror du respektive annons riktar sig till.
Svar:
1.     Mål – att få små företagen att kunna utvecklas. Kunskap och Attityd
Målgrupp: Nystartade och även små företag i Värmland regionen





2.     Mål – Att få nya prenumenater genom att locka med en film.
Hittade inte den riktiga tidningen. Men kom med en dokumentärfilm om Pirater därav mitt uttalande om denna.
     Målgrupp – Killar i 15 – 25 års åldern. Kanske ännu yngre tack vare tidningen, men tyvärr har dom lagt in en vad jag tror en barnförbjuden film så det går ju inte utan målmans godkännande. 

3.Mål – Att få en känsla för märket Calvin Klein som sådant. Att höja kanske statusen för sitt egna varumärke. En impact
     Målgrupp – Alla kvinnor i åldrarna 20 – 45 ville jag tro. Kan även locka till sig män som ser kvinnan men inte parfymen. Haha!!




          6.     (G) Jag fick G, önskades mera svar utav frågan. Tidsbrist tyckte jag.

 Troligtvis så är du i allmänhet nöjd hur du blir behandlad i butiker, hos frisör, restaurang
Men tänk på en situation, då du varit missnöjd.
Vad gick snett? Vad skulle företaget kunnat göra för att undvika denna situation? Rättade problemet till på ett bra sätt?
Svar: 1. Var på en restaurang i Coral Gables. Vi beställde in fyra enkla maträtter. Maten tog 1,5 timme att få in och 2 var fel. Servitrisen skyllde på att hon inte hade jobbat dag på länge.
Svar 2. Kan jag tyvärr inte säga rakt ut. Men jag hade tagit bort henne från serveringen helt enkelt.
Svar 3. Svar nej. Vi gick aldrig tillbaka dit igen. Vi hade väl kunna informera ledningen om detta men eftersom restaurangen i sig inte var så viktig för oss gjorde vi inte detta. 

         7.     (VG) Tänkte helt fel så det blev inget, men jag ska göra den igen och få    ett utan betyg bedömmande!! Ska ju självklart vara i vilket media ska vi nå dessa alltså, TV, Bio, Utomhusreklam m.m. Slarvigt av mig!!!

Ange lämplig mediemix för nå följande målgrupper:
Pensionärer i Malmö, Pris, Påverkan, - Personal, Plats
Studerande vid Uppsala Universitet, - Pris, Platsen
Idrottsintresserade i Göteborg, - Produkten, Pris            
Hundägare i Sverige, Kunskap, Produkt, Pris, Personal
Jordbrukare i Sörmland, Produkt, - Pris, Påverkan           
Modemedvetna tjejer i Stockholm, - Påverkan, Produkt, Personal

8.     (G) Jag fick G

Förklara begreppen räckvidd, frekvens och impact
Svar: Räckvidd – Hur många ska vi nå
            Frekvens – Hur ofta ska vi nå dom
            Impact – Med vilket sätt ska vi nå kunderna.

9.      (G,VG) Jag fick VG

Nämn minst 6st huvudmedium du känner till samt redogör för deras fördelar respektive nackdelar.
Svar:
-       DR(Direktreklam). Fördel-är en relationsmarknadsföring Billig, Nackdel – kanske inte läses av alla.
-       Morgontidningar – att den läses av alla som HAR tidningen och de förmedlar kanske vad de sett till andra. Samma som ovan kanske inte alla som har tidningen. Billig??
-       Utomhusreklam – Fördelen att den syns till alla ja nästan alla och den kan sitta kvar länge på samma plats. H&M är ett exempel. Nackdel dyr!!
-       Tv-Reklam – Fördelen - Ses av väldigt många i alla åldrar beroende av tid på dygnet. Nackdelen är ju att det är väldigt dyrt.
-       Bioreklam – Beroende på film kan ju denna reklam vara väldigt viktig. Men är ju också säkert dyr också det beroende på vad slags för film man vill ha sin reklam i. Fördelen också är ju att man MÅSTE se den, man kan ju inte byta station som hemma i Tv:en.
            -    Fackpress – Här fördelen att man når till sina men tyvärr inte till alla.


1 kommentar:

Bitte sa...

så duktig du är, kram

Klara funderar

Klara funderar
Äntligen stora syster

Bloggintresserade

Disney World med Buvall´s

Våra resor i Sydafrika

Miami 2010

From 21 Maj 2011


Senaste 7 dagarna