Ja så var svaret i morse. Men Henrik har överklagat varför jag bara fick G. Av 19 frågor så hade jag 9 som var VG och tycker han som han skrev om förutsättningarna så tycker väl ändå jag att ett VG borde höra till sin plats. Men får jag inte det så är det inte hela världen. Jag missade ju ändå en HEL fråga i det andra provet. Jag är sååå nöjd att jag fixade detta på 10 veckor och inte 17 som var tänkt från början.
Provet kommer i nedre delen om ni klickar på länken.
Så idag ska det njutas ute i solen
Provet kommer i nedre delen om ni klickar på länken.
Så idag ska det njutas ute i solen
Marknadsföring FE1204 Prov 2
1. (G,VG, MVG) Jag fick VG
I marknadsplanen så ingår det
flera olika steg, två av stegen är mål och strategi.
a) Varför är det viktigt att
sätta och följa upp mål för ett företag
Ge exempel på ett mätbart respektive kvalitativt mål.
Ge exempel på ett mätbart respektive kvalitativt mål.
Svar: Att sätta upp mål kan ju
vara hur lätt som helst. Vi ska vara störst om 5 år kan ju vem som helst säga.
Men utan att ha rimliga mål går det ju inte. Vi måste alltså ställa oss frågan Vart ska vi?? och då kommer ju följd
frågan hur kommer vi dit, alltså strategin. Svarar man på dessa 2 så har man
kommit långt. Vet vi inte svaret på första så kan vi ju gå hem för
dagen!!! Strategin måste också
vara relevant annars blir det ju mer att man chansar. Är man inom en viss
bransch så kan ju marknaden ändras väldigt mycket.
Mätbart mål – Kronor och %.
Budgeten är ju ett mätbart instrument.
Kvalivativa mål – Att vi ska vara
bäst på marknaden inom det vi håller på med.
b) Beskriv också Porters olika
konkurrensstrategier och ge exempel på företag som tillämpar var och en av
dessa.
Svar:
1. Vilka fördelar för kunden ska
vi satsa på? ( Sak vi vara billiga eller ska vi ha olika fördelar) 2. Vilken
kundgrupp? (Massan eller Relationsmarknadsföring)
-
Kostnadsöverlägsenhet(billigast) Willys, Ikea, H&M
- Differentiering (bättre än
konkurrenten) Sony, Ikea, Volvo
- Fokusering (nisch) – (att
inrikta sig på ett visst segment) Volvo lastvagnar, Toyota med sina
hybridbilar.
2. (G,
VG, MVG) Jag fick G, här saknades exempel på företag som satsar på P. Tex ÖoB.
Själv tycker jag väl IKEA är ett sådant företag.
Vilka är de fyra klassiska konkurrensmedlem och vad menas med att det
tillkommit ett femte.
Ge exempel på företag som tillämpar var och en av dessa.
Ge exempel på företag som tillämpar var och en av dessa.
Svar: Pris, Produkt, Plats, Påverkan,
Personal. Det femte är ju personalen som med sin unika kunskap, serviceminded
och stresstålighet ska kunna lyfta företaget till höjderna.
Företag: IKEA, El-giganten, Volvo, SKF?
3. (G.VG,
MVG) Jag
fick G. Här önskades lite mer utförande eller exempel. Slarv av mig!!
Vad är skillnaden mellan massmarknadsföring och relationsmarknadsföring
Vad är skillnaden mellan massmarknadsföring och relationsmarknadsföring
Ge exempel på hur ett företag kan arbeta
med dessa inriktningar.
Svar: Skillnaden mellan dessa är att i
Massmarknadsföring inriktar man sig mer åt massan, medans i
Relationsmarknadsföring går man åt individen. Enligt vad jag hört och läst
börjar fler och fler rikta in sig på Relationsmarknadsföring.
Företag: Företaget ger internmarknadsföring
till personal och extern marknadsföring till kund. Personalen ger
kundservice/kundvård till kund.
4. (G,VG)
Jag
fick VG, Bra gjort skrev han!!
Beskriv och redogör för den klassiska kommunikationsmodellen
Beskriv och redogör för den klassiska kommunikationsmodellen
Svar:
1. Sändaren
- Vem är det sänder?
2. Budskap
– Vad ska man säga, vad ska man förmedla?
3. Medium
– Var ska vi förmedla detta någonstans i vilken Reklam i vilket medium?
4. Mottagaren/Kund?
– till vem ska vi förmedla detta till. Till alla eller en viss målgrupp?
5. Återkoppling
– Vad blev resultatet av detta?
5. (G,
VG) Jag
fick VG 8 Klockrent skrev läraren!!
Nedan följer 3 annonser, bestäm målen med
de respektive annonserna
Vilken målgrupp tror du respektive annons
riktar sig till.
Svar:
1. Mål
– att få små företagen att kunna utvecklas. Kunskap och Attityd
Målgrupp: Nystartade och även små företag i Värmland regionen
2.
Mål – Att få nya prenumenater genom att locka med en film.
Målgrupp – Killar i 15 – 25 års åldern. Kanske ännu yngre
tack vare tidningen, men tyvärr har dom lagt in en vad jag tror en
barnförbjuden film så det går ju inte utan målmans godkännande.
Hittade inte den riktiga tidningen. Men kom med en dokumentärfilm om Pirater därav mitt uttalande om denna. |
3.Mål – Att få en känsla för märket Calvin Klein som sådant. Att höja kanske
statusen för sitt egna varumärke. En impact
Målgrupp – Alla kvinnor i åldrarna 20 – 45 ville jag tro. Kan även locka till sig män som ser kvinnan men inte parfymen. Haha!!
Målgrupp – Alla kvinnor i åldrarna 20 – 45 ville jag tro. Kan även locka till sig män som ser kvinnan men inte parfymen. Haha!!
6. (G)
Jag
fick G, önskades mera svar utav frågan. Tidsbrist tyckte jag.
Troligtvis så är du i allmänhet nöjd hur du
blir behandlad i butiker, hos frisör, restaurang
Men tänk på en situation, då du varit
missnöjd.
Vad gick snett? Vad skulle företaget kunnat
göra för att undvika denna situation? Rättade problemet till på ett bra sätt?
Svar: 1. Var på en restaurang i Coral
Gables. Vi beställde in fyra enkla maträtter. Maten tog 1,5 timme att få in och
2 var fel. Servitrisen skyllde på att hon inte hade jobbat dag på länge.
Svar 2. Kan jag tyvärr inte säga rakt ut.
Men jag hade tagit bort henne från serveringen helt enkelt.
Svar 3. Svar nej. Vi gick aldrig tillbaka
dit igen. Vi hade väl kunna informera ledningen om detta men eftersom
restaurangen i sig inte var så viktig för oss gjorde vi inte detta.
7. (VG)
Tänkte
helt fel så det blev inget, men jag ska göra den igen och få ett utan betyg
bedömmande!! Ska ju självklart vara i vilket media ska vi nå dessa
alltså, TV, Bio, Utomhusreklam m.m. Slarvigt av mig!!!
Ange lämplig mediemix för nå följande målgrupper:
Pensionärer i Malmö, Pris, Påverkan, - Personal, Plats
Studerande vid Uppsala Universitet, - Pris,
Platsen
Idrottsintresserade i Göteborg, -
Produkten, Pris
Hundägare i Sverige, Kunskap, Produkt,
Pris, Personal
Jordbrukare i Sörmland, Produkt, - Pris, Påverkan
Jordbrukare i Sörmland, Produkt, - Pris, Påverkan
Modemedvetna tjejer i Stockholm, -
Påverkan, Produkt, Personal
8. (G)
Jag
fick G
Förklara begreppen räckvidd, frekvens och impact
Svar: Räckvidd – Hur många ska vi
nå
Frekvens
– Hur ofta ska vi nå dom
Impact
– Med vilket sätt ska vi nå kunderna.
9. (G,VG) Jag fick VG
Nämn minst 6st huvudmedium du känner till samt redogör för deras fördelar respektive nackdelar.
Svar:
- DR(Direktreklam). Fördel-är en relationsmarknadsföring
Billig, Nackdel – kanske inte läses av alla.
- Morgontidningar – att den läses av alla som HAR
tidningen och de förmedlar kanske vad de sett till andra. Samma som ovan kanske
inte alla som har tidningen. Billig??
- Utomhusreklam – Fördelen att den syns till alla ja
nästan alla och den kan sitta kvar länge på samma plats. H&M är ett
exempel. Nackdel dyr!!
- Tv-Reklam – Fördelen - Ses av väldigt många i alla
åldrar beroende av tid på dygnet. Nackdelen är ju att det är väldigt dyrt.
- Bioreklam – Beroende på film kan ju denna reklam vara
väldigt viktig. Men är ju också säkert dyr också det beroende på vad slags för
film man vill ha sin reklam i. Fördelen också är ju att man MÅSTE se den, man
kan ju inte byta station som hemma i Tv:en.
- Fackpress – Här fördelen att man når
till sina men tyvärr inte till alla.
1 kommentar:
så duktig du är, kram
Skicka en kommentar