Om du vill se mitt prov tryck under här....
Marknadsföring FE1204
Prov 1
1. (G,VG,
MVG)
Affärsiden är en viktig del i marknadsföringen, den bör ge
svar på fyra frågor.
Studera nedanstående exempel och granska företaget utifrån dessa fyra frågorna, beskriv svagheten i affärsiden samt formulera en ny affärsidé
Studera nedanstående exempel och granska företaget utifrån dessa fyra frågorna, beskriv svagheten i affärsiden samt formulera en ny affärsidé
AA Chark tillverkar
och säljer korv, köttbullar och hamburgare. Problemet är att företaget på
senaste haft lönsamhetsproblem, sam att personalen inte verkar trivas.
De har en effektiv produktion med standardiserat sortiment med hög kvalité. VD och ägaren AA säger alltid att ”våra varor sålde bra på 80, 90 talet, och vi använder samma recept nu som då, så det kan inte vara fel på oss utan på ungdomarnas smak”
De har en effektiv produktion med standardiserat sortiment med hög kvalité. VD och ägaren AA säger alltid att ”våra varor sålde bra på 80, 90 talet, och vi använder samma recept nu som då, så det kan inte vara fel på oss utan på ungdomarnas smak”
Affärsidén lyder ”Vi
skall på ett rationellt sätt tillverka korv, köttbullar och hamburgare med hög
kvalitet och enligt ett gammalt anrikt recept”
2. (G,
VG)
Segmentering är en del i marknadsföringen.
Vad menas med kundsegment, och varför delar företag in marknaden på detta sätt.
Ge också exempel på olika indelningsgrunder för följande produkter och verksamhet:
Segmentering är en del i marknadsföringen.
Vad menas med kundsegment, och varför delar företag in marknaden på detta sätt.
Ge också exempel på olika indelningsgrunder för följande produkter och verksamhet:
- En
sportbutik, en redovisningsbyrå, en klockaffär, en optiker
3. (G.VG)
Jacob jobbar som marknadsförare i en cykelaffär i Borås och skall sälja DBS senaste cykelmodell. Han måste därför tänka ut sätt att påverka kunden steg för steg i köpprocessen.
Jacob jobbar som marknadsförare i en cykelaffär i Borås och skall sälja DBS senaste cykelmodell. Han måste därför tänka ut sätt att påverka kunden steg för steg i köpprocessen.
- Beskriv
de olika stegen i köpprocessen vid ett cykelköp
- Vilken
information vill kunden ha i de olika stegen
4. (G,VG)
Rita upp en PLC kurva och ange de olika stadier, förklara också hur en modell som PLC kan hjälpa ett företag.
Rita upp en PLC kurva och ange de olika stadier, förklara också hur en modell som PLC kan hjälpa ett företag.
5. (G,VG)
Gör en EFI analys på en mikrovågsugn, samt förvandla de innebörder du kommer fram till som argument i en annons.
Gör en EFI analys på en mikrovågsugn, samt förvandla de innebörder du kommer fram till som argument i en annons.
6. (VG,MVG)
Rita ett positioneringsdiagram med utgångspunkt från de herr och damklädes butiker som finns i Alingsås.
Du bestämmer själv titel på axlarna.
Rita ett positioneringsdiagram med utgångspunkt från de herr och damklädes butiker som finns i Alingsås.
Du bestämmer själv titel på axlarna.
Redogör med hjälp av diagrammet vilka som är
direkta respektive indirekta konkurrenter.
7. (VG)
Shoeshop säljer trendiga skor till unga människor. Man har gjort 2 inventeringar under året: 440 000 kr samt 780 000 kr. Varuinköp under året uppgick till 1 800 000 kr.
Shoeshop säljer trendiga skor till unga människor. Man har gjort 2 inventeringar under året: 440 000 kr samt 780 000 kr. Varuinköp under året uppgick till 1 800 000 kr.
- Beräkna
varulagrets omsättningshastighet
8. (G,VG)
Inom marknadsföring beskriver man en produkt utifrån det totala kunderbjudandet.
Inom marknadsföring beskriver man en produkt utifrån det totala kunderbjudandet.
- Vilka
faktorer ingår i det totala kunderbjudandet? Komplettera modellen nedan
- Beskriv
en produkt utifrån faktorerna i modellen
9. (VG,MVG)
Gör en kort SWOT-analys på ett företag du känner till
Gör en kort SWOT-analys på ett företag du känner till
10. (G,VG)
En fältundersökning kan göras på många olika sätt.
Lista dessa sätten och ange styrkor respektive svagheter med de olika undersökningsmetoderna.
En fältundersökning kan göras på många olika sätt.
Lista dessa sätten och ange styrkor respektive svagheter med de olika undersökningsmetoderna.
1 kommentar:
Inser hur mycket jag glömt från Företagsekonomin!
Hoppas det gick bra för dig!
Skicka en kommentar