fredag 7 oktober 2011

Marknadsföring

Ja då har man gjort de första provet då. Gick väl okej. Tror jag. Det var lite kort om tid tyckte jag eftersom det skulle göras diagram och andra saker som hade varit enklare med penna och papper än att göra det via datorn. Jag hade 1,5 timme på mig. Så jag gick över tiden med 15 minuter men förklarade detta för läraren och det verkade ok.

Om du vill se mitt prov tryck under här....




Marknadsföring FE1204 Prov 1

1.     (G,VG, MVG)
Affärsiden är en viktig del i marknadsföringen, den bör ge svar på fyra frågor.
Studera nedanstående exempel och granska företaget utifrån dessa fyra frågorna, beskriv svagheten i affärsiden samt formulera en ny affärsidé
AA Chark tillverkar och säljer korv, köttbullar och hamburgare. Problemet är att företaget på senaste haft lönsamhetsproblem, sam att personalen inte verkar trivas.
De har en effektiv produktion med standardiserat sortiment med hög kvalité. VD och ägaren AA säger alltid att ”våra varor sålde bra på 80, 90 talet, och vi använder samma recept nu som då, så det kan inte vara fel på oss utan på ungdomarnas smak”
Affärsidén lyder ”Vi skall på ett rationellt sätt tillverka korv, köttbullar och hamburgare med hög kvalitet och enligt ett gammalt anrikt recept”

2.     (G, VG)
Segmentering är en del i marknadsföringen.
Vad menas med kundsegment, och varför delar företag in marknaden på detta sätt.
Ge också exempel på olika indelningsgrunder för följande produkter och verksamhet:
-       En sportbutik, en redovisningsbyrå, en klockaffär, en optiker

3.     (G.VG)
Jacob jobbar som marknadsförare i en cykelaffär i Borås och skall sälja DBS senaste cykelmodell. Han måste därför tänka ut sätt att påverka kunden steg för steg i köpprocessen.
-       Beskriv de olika stegen i köpprocessen vid ett cykelköp
-       Vilken information vill kunden ha i de olika stegen

4.     (G,VG)
Rita upp en PLC kurva och ange de olika stadier, förklara också hur en modell som PLC kan hjälpa ett företag.

5.     (G,VG)
Gör en EFI analys på en mikrovågsugn, samt förvandla de innebörder du kommer fram till som argument i en annons.


6.     (VG,MVG)
Rita ett positioneringsdiagram med utgångspunkt från de herr och damklädes butiker som finns i Alingsås.
Du bestämmer själv titel på axlarna.
Redogör med hjälp av diagrammet vilka som är direkta respektive indirekta konkurrenter.

7.     (VG)
Shoeshop säljer trendiga skor till unga människor. Man har gjort 2 inventeringar under året: 440 000 kr samt 780 000 kr. Varuinköp under året uppgick till 1 800 000 kr.
-       Beräkna varulagrets omsättningshastighet

8.     (G,VG)
Inom marknadsföring beskriver man en produkt utifrån det totala kunderbjudandet.
-       Vilka faktorer ingår i det totala kunderbjudandet? Komplettera modellen nedan
 






-       Beskriv en produkt utifrån faktorerna i modellen

9.     (VG,MVG)
Gör en kort SWOT-analys på ett företag du känner till

10.   (G,VG)
En fältundersökning kan göras på många olika sätt.
Lista dessa sätten och ange styrkor respektive svagheter med de olika undersökningsmetoderna.

1 kommentar:

Jag sa...

Inser hur mycket jag glömt från Företagsekonomin!
Hoppas det gick bra för dig!

Klara funderar

Klara funderar
Äntligen stora syster

Bloggintresserade

Disney World med Buvall´s

Våra resor i Sydafrika

Miami 2010

From 21 Maj 2011


Senaste 7 dagarna